Sunday 17 March 2013

P9-Jurnal Minggu 5




JURNAL REFLEKTIF MINGGU KE 5
(04.03.2013 hingga 08.03.2013)

NAMA PELAJAR                 :PUSPAWATI BINTI PARNI
OPSYEN / KUMPULAN     :DPLI-SEJARAH
NAMA SEKOLAH                :SK BANDAR PUTRA, SEGAMAT
TARIKH                                 :08. 03. 2013

1
Isu / masalah / peristiwa


Isu:
Murid tidak memberi tumpuan dan mengganggu sesi pengajaran dan pembelajaran (Kelas Tahun 5PC)

2
Pandangan dan perasaan terhadap isu / masalah / peristiwa


Pada permulaan sesi pengajaran dan pembelajaran, semua murid dapat memberi tumpuan dengan baik. Segala aktiviti yang dirancang dan dijalankan dapat mereka ikuti dan melibatkan diri. Namun selepas aktiviti kumpulan, saya dapati terdapat dua orang murid iaitu Mohamad Naqib Tajuddin bin Tumiran dan Wan Isma Haikal bin Wan Talib berbual dan tidak menumpukan perhatian dalam sesi pembelajaran. Saya telah memberi teguran yang pertama kepada mereka tetapi kesalahan tersebut masih mereka lakukan. Melihat perkara tersebut, saya agak marah ditambah lagi, mereka tidak dapat menjawab soalan yang saya berikan berkaitan isi pelajaran. Oleh itu, bagi memastikan semua murid dapat memahami isi pelajaran dan mencapai objektif pembelajaran saya perlu memastikan semua murid dapat memberi perhatian dan faham isi pelajaran yang diajar.
3
Analisis isu / masalah / peristiwa

3.1 Punca / sebab


Saya berpendapat punca mereka tidak memberi tumpuan kerana kedudukan mereka di barisan belakang dan aktiviti pembelajaran yang kurang menyeronokkan.


3.2 Kekuatan / kelemahan


Pada sesi pengajaran dan pembelajaran tersebut pelbagai aktiviti telah dirancang dan berjaya dilaksanakan. Bagi set induksi, saya telah menyediakan video untuk tontonan murid-murid, selepas itu sesi penerangan dan diikuti aktiviti kumpulan (teka silang kata). Aktiviti-aktiviti yang dijalankan ini dapat merangsang minat mereka untuk mengikuti sesi pengajaran kerana melibatkan penglibatan semua murid. Selepas aktiviti kumpulan dijalankan saya membincangkan hasil dapatan mereka, bermula daripada aktiviti ini saya dapati murid-murid ini mula berbual. Pada mulanya, saya memberi teguran secara lisan, tetapi setelah kesalahan tersebut masih diulang saya mengarahkan dua orang murid ini untuk berdiri dihadapan kelas. Saya dapati ia memberi pengajaran kepada rakan mereka yang lain untuk terus memberi perhatian terhadap sesi pengajaran yang seterusnya.

4
Cadangan idea untuk menyelesaikan isu


Tindakan yang saya lakukan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran tersebut adalah dengan mendenda mereka berdiri dihadapan kelas. Pada masa akan datang saya bercadang untuk menukar kedudukan mereka duduk dibaris paling hadapan. Ia bertujuan supaya mereka boleh memberi tumpuan yang sepenuhnya dan bagi menghalang mereka melakukan kesalahan yang sama. Selain itu, saya perlu memikirkan aktiviti-aktiviti yang lebih kreatif dan mencabar supaya mereka lebih seronok untuk belajar. Penglibatan murid juga perlu dioptimumkan supaya mereka menerima pembelajaran yang lebih bermakna.



5
Tempoh masa yang diberikan untuk menyelesaikan isu


Bagi isu ini, tindakan yang saya lakukan pada tempoh tersebut ialah bertindak tegas dengan mendenda mereka berdiri dihadapan kelas. Selain itu, bagi memastikan mereka juga dapat memahami isi pelajaran, saya melibatkan mereka dalam aktiviti penyoalan dan sumbangsaran. Tindakan mendenda mereka telah menyebabkan murid lain lebih serius mengikuti aktiviti pembelajaran.

6
Pelaksanaan langkah-langkah penambahbaikan


Selain daripada tindakan tegas dengan mendenda mereka, pada kelas akan datang, saya akan menukar kedudukan mereka duduk dibaris paling hadapan. Ia bertujuan supaya mereka boleh memberi tumpuan yang sepenuhnya dan bagi menghalang mereka melakukan kesalahan yang sama. Selain itu, saya perlu merancang aktiviti-aktiviti yang lebih menyeronokkan dan bermakna. Contohnya mempelbagikan aktiviti kumpulan seperti permainan, lakonan, bercerita, inkuiri penemuan, pembelajaran berasaskan projek dan sebagainya.

7
Tindakan susulan


Saya akan terus memantau dan memerhatikan tingkah laku mereka di dalam kelas supaya budaya bermain-main, berbual-bual kosong tidak berlaku lagi di dalam kelas. Perkara ini penting bagi memastikan tiada lagi gangguan didalam kelas sewaktu saya mengajar dan menjadikan keadaan kelas yang lebih harmoni. Saya percaya, kelas yang harmoni dapat membantu murid-murid meningkatkan pemahaman mereka dan mengubah tingkah laku mereka kearah yang lebih positif.





No comments:

Post a Comment