Saturday 23 March 2013

P5-Jurnal Minggu 5



JURNAL MINGGU KETIGA

Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal
:
:
:
:
4
Minggu kelima
24 Februari 2013 hingga 1 Mac 2013
Masalah kawalan murid



1.   Masalah / Peristiwa

         Masalah yang telah saya hadapi sepanjang minggu ini adalah masalah kawalan murid semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Oleh kerana, Sekolah Lelaki Bandar merupakan sekolah yang mempunyai murid lelaki sahaja, masalah pengawalan kelas juga adalah berbeza dengan sekolah-sekolah yang saya pernah menjalani praktikum sebelum ini. Murid-murid lelaki lebih gemar melakukan aktiviti yang berbentuk amali berbanding aktiviti yang biasa dijalankan disetiap pengajaran dan pembelajaran yang lain. Mereka akan mula mengganggu rakan-rakannya yang lain apabila bosan. Hal ini akan mengganggu kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran yang bakal berlansung.

2.   Analisis

         Masalah ini timbul kerana saya tidak mempunyai pengalaman berdepan dengan murid-murid lelaki sahaja di dalam satu kelas.  Sikap mereka yang kasar dan nakal menyebabkan saya tidak dapat mengawal kelas dengan baik.

3.   Cadangan Tindakan Susulan

  a.)        Saya perlu menggunakan pendekatan yang berbeza sekiranya pendekatan yang saya cuba lakukan tidak berjaya.
  b.)        Cadangan dan idea dari rakan-rakan saya akan diguna pakai bagi menangani masalah kawalan murid yang saya hadapi.
   c.)        Saya perlu mula menggunakan peneguhan yang dapat menarik minat murid untuk turut serta dalam aktiviti yang dijalankan sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran berlansung.


4.   Tempoh Masa Tindakan Susulan

Saya akan cuba mengatasi masalah ini dalam tempoh lima minggu keranamasalah pengawalan murid semasa sesi pengajaran dan pembelajaran ini akan mengambil masa yang agak lama untuk berjaya diselesaikan. Masalah ini juga dapat mengganggu kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran. Sekiranya masalah ini tidak dapat diatasi  secepat mungkin, sudah tentu objektif yang telah dirancangkan tidak dapat dicapai sepenuhnya oleh guru.

Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan            : .............................................
Nama             : .............................................
Tarikh            : .............................................
Disahkan oleh Pensyarah Pembimbing

Tandatangan            : .............................................
Nama            : .............................................
Tarikh            : .............................................

No comments:

Post a Comment