Saturday 23 March 2013

P5-Jurnal Minggu 8



JURNAL MINGGU KELAPAN

Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal
:
:
:
:
8
Minggu kelapan
18 Mac 2013 hingga 22 Mac 2013
Masalah kawalan murid

1.   Masalah / Peristiwa

         Masalah yang telah saya hadapi sepanjang minggu ini adalah masalah kawalan murid semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Oleh kerana, Sekolah Lelaki Bandar merupakan sekolah yang mempunyai murid lelaki sahaja, masalah pengawalan kelas juga adalah berbeza dengan sekolah-sekolah yang saya pernah menjalani praktikum sebelum ini. Murid-murid lelaki lebih gemar melakukan aktiviti yang berbentuk amali berbanding aktiviti yang biasa dijalankan disetiap pengajaran dan pembelajaran yang lain. Mereka akan mula mengganggu rakan-rakannya yang lain apabila bosan. Hal ini akan mengganggu kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran yang bakal berlansung.

2.   Analisis

         Minggu ini merupakan minggu yang terakhir bagi tempoh pelaksanaan penyelesaian masalah kwalan murid.  Alhamdulillah, murid-murid semakin menunjukkan prestasi yang baik bagi faktor pengawalan kelas. Saya selaku guru mereka, perlu lebih peka dan mengambil berat tentang keperluan anak-anak murid saya.  Oleh itu, murid-murid akan memberikan kerjasama yang baik kepada saya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran berlansung.

3.   Cadangan Tindakan Susulan
  a.)        Saya perlu menggunakan pendekatan yang berbeza sekiranya pendekatan yang saya cuba lakukan tidak berjaya.
  b.)        Saya perlu mula menggunakan penegasan dengan murid-murid  tetapi tidak menghilangkan minat mereka untuk turut serta dalam aktiviti yang dijalankan sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran berlansung.
   c.)        Saya perlu sentiasa memahami masalah serta keperluan murid-murid supaya sesi pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan seperti yang telah dirancang.


4.   Tempoh Masa Tindakan Susulan

Saya akan cuba mengatasi masalah ini dalam tempoh lima minggu keranamasalah pengawalan murid semasa sesi pengajaran dan pembelajaran ini akan mengambil masa yang agak lama untuk berjaya diselesaikan. Masalah ini juga dapat mengganggu kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran. Sekiranya masalah ini tidak dapat diatasi  secepat mungkin,sudah tentu objektif yang telah dirancangkan tidak dapat dicapai sepenuhnya oleh guru.

Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan            : .............................................
Nama             : .............................................
Tarikh            : .............................................
Disahkan oleh Pensyarah Pembimbing

Tandatangan            : .............................................
Nama            : .............................................
Tarikh            : .............................................





No comments:

Post a Comment