Saturday, 2 March 2013

P3-Jurnal Minggu 4



JURNAL (Minggu Keempat)

Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal
:
:
:
:
4/12
Minggu kelima
20 Februari 2013
Murid tidak fokus dengan arahan guru

1.   Masalah / Peristiwa

         Hari ini (20 Februari 2013) saya telah menghadapi murid tidak membuat perkara yang diarahkan oleh guru. Terdapat  aktiviti yang telah dirancangkan terganggu disebabkan murid ini bermain semasa diminta membuat aktiviti dalam kumpulan.  Hal ini menimbulkan masalah bagi rakan-rakan yang lain kerana mereka terganggu dengan murid berkenaan dan kerja kumpulannya juga lewat siap kerana murid berkenaan tidak memberikan kerjasama yang sepenuhnya.

2.   Analisis

         Masalah ini timbul semasa aktiviti tampal menampal dalam kumpulan dilakukan. Walaupun murid berkenaan menerima tugasan tersebut, namun dia tidak memberikan kerjasama sepenuhnya kepada rakan yang lain. Dia bermain dengan alatan dan bermain denngan kertas-kertas yang diberikan. Apabila ditegur, murid tersebut berhenti seketika namun selepas guru beredar, dia mula membuat kerjanya sendiri. Murid terbabit juga selalu menjawab dan menganggap guru sebagai rakan sehingga dia menganggap arahan guru segai sesuatu yang tidak serius.

3.   Cadangan Tindakan Susulan

   a.)        Saya  perlu lebih tegas terhadap murid tersebut. Saya akan memberikan lebih perhatian terhadapnya supaya dia akan lebih fokus semasa di dalam kelas dan memberikan kerjasama kepada rakan-rakan kumpulan yang lain.
   b.)        Saya juga mungkin boleh memberikan peneguhan negatif terhadap murid yang bermasalah dengan membuat dendaan supaya kelas tersebut menjadi lebih berdisiplin.
   c.)        Guru boleh cuba membuat sistem token terhadap tingkah laku murid supaya mereka lebih cenderung untuk bertingkah laku baik di dalam kelas.

4.   Tempoh Masa Tindakan Susulan

Saya akan cuba mengatasi masalah ini secepat mungkin. Ini adalah kerana pada kelas yang akan datang, kelas tersebut akan mula membuat amali dan mereka perlu sentiasa dipantau. Bagi mengelakkan sebarang kecederaan, murid-murid yang bermasalah perlu diberikan perhatian dan peraturan yang lebih supaya mereka lebih berhati-hati semasa membuat kerja amali. Selain itu, kerja amali juga akan berjalan dengan lancar mengikuti perancangan dan objektif guru.

Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan  : .............................................
Nama             : .............................................
Tarikh             : .............................................
Disahkan oleh Pensyarah Pembimbing

Tandatangan  : .............................................
Nama            : .............................................
Tarikh            : .............................................







No comments:

Post a Comment