Saturday 2 March 2013

P2-Jurnal Minggu 4



Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal
:
:
:
:

4/12
Minggu keempat
18 Februari 2013–22 Februari 2013
Murid mengambil masa yang lama untuk menyiapkan tugasan yang diberi.

1.   Masalah / Peristiwa

Masalah yang saya hadapi pada minggu ini adalah murid mengambil masa yang lama untuk meyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Perkara ini terjadi selepas beberapa pemerhatian yan g saya lakukan terhadap beberapa kelas yang berbeza tetapi hasil pemerhatian yang saya perolehi adalah sama.

Murid mengambil masa yang sangat lama untuk menyiapkan sesuatu tugasan yang diberikan. Pemerhatian saya adalah berdasarkan beberapa tugasan yang saya berikan kepada amereka iaitu untuk membuat satu lakaran mengenai bingkai gambar, murid mengambil masa yang sangat lama untuk meyiapkan tugasan tersebut.


2.   Analisis

         Masalah ini timbul kerana  mereka sering berbual bersama – sama dengan rakan sebelah menyebelah. Murid akan terleka dan akan mengambil masa yang lama untuk meyiapkan tugasan yang diberikan. Selain itu, mereka kurang memahami tugasan yang diberikan oleh guru tetapi mereka takut untuk bertanya dengan guru. Sebaliknya mereka kebih memilih untuk tidak bersuara dan tidak bertanyakan  permasalahan mereka kepada guru yang mengajar.

Permasalahan ini sedikit sebanyak memberi impak yang negatif kepada saya dan guru – guru pelatih yang lain. Permasalahan ini terjagi kerana mereka kurang rangsangan daripada grur – guru. Guru – guru seharusnya memberi peneguhan yang positif kepada murid yang dapat menyiapkan tugasan pada masa yang ditetapkan dengan baik dan kemas. Secara tidak langsung itu dapat mendorong mereka untuk menyiapkan tugasan yang diberi tepat pada masanya dengan betul, kemas dan menepati kehendak tugasan yang diberi tersebut.

Mereka sentiasa berada di dalam zon berehat dan berada di zon yang selesa. Perkara ini telah menyebabkan mereka selalu tidak dapat menyiapkan tugasan pada masa yang saya telah tetapkan. Perkara ini berlaku kerana guru tidak memberikan mereka ganjaran terhadap pelajar yang dapat menjawab serta melengkap kerja tepat pada masanya serta betul dan kemas.

Menurut Albert Bandura pembelajaran bermula apabila seseorang telah mula bertindak dengan sesuatu rangsangan. Oleh itu, murid – murid akan bertindak mengikut rangsangan yang diberikan oleh guru. Rangsangan tersebut boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian iaitu rangsangan berbentuk ganjaran dan juga rangsangan daripada sistem arahan masa yang memerlukan murid untuk menyiapkan tugasan dengan lebih cepat, kemas dan betul.

Saya akan cuba untuk menerapkan kaedah ini kepada murid – murid saya setiap kali mereka dapat melaksanakan tugasan dengan cepat, kemas dan betul. Saya berharap agar dengan cara sebegini murid – murid akan lebih teruja untuk menyiapkan tugasan mereka.


3.   Cadangan Tindakan Susulan

  a.)        Saya  perlu memberi tekanan kepada mereka untuk memyiapkan tugasa dengan lebih pantas, betul dan juga kemas. Memberi tekanan kepada mereka dengan mengira naik daripada 1 hingga ke 10, dengan cara ini secara tidak langsung dapat mendorong murid untuk menyiapkan tugasan dengan lebih cepat.
  b.)        Saya akan menyediakan ganjaran kepada mereka yang dapat menyiapkan tugasan tepat pada masanya, betul dan kemas. Setelah menyemak jawapan murid yang dapat meyiapkan tugasan dengan betul dan cepat akan diberikan ganjaran seperti hadiah, pujian dan juga dorongan seperti bintang dan sebagainya.

Bibliografi

1)    Azizi Yahaya.et.al (2005). “Psikologi Kognitif .” Johor : Universiti Teknologi Malaysia.





Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan            : .............................................
Nama             : ...........................................
Tarikh            : .............................................
Disahkan oleh Pensyarah Pembimbing

Tandatangan            : .............................................
Nama          .................................................
Tarikh            : .............................................



No comments:

Post a Comment