Tuesday, 12 March 2013

P3-Jurnal Minggu 6



P3-Jurnal Minggu 6

JURNAL (Minggu keenam)

Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal
:
:
:
:
5/12
Minggu keenam
27 Februari 2013
Murid tidak fokus dengan arahan guru(rentetan)

1.   Masalah / Peristiwa

         Hari ini (27 Februari 2013) saya sekali lagi memasuki kelas ini.bagi pembelajaran pada hari ini, saya mula melakukan tugasan amali di dalam kelas. Kelas ini perlu melalukan aktiviti memotong kayu dan memaku. Walaupun secara keseluruhannya proses pembelajaran dan pengajaran saya berjalan dengan lancar, tetap murid yang berkenaan masih juga dengan keadaan yang sama di mana dia tidak fokus dengan arahan yang diberikan oleh guru.
     
        Berdasarkan apa yang saya lihat, pelajar berkenaan seakan-akan mahukan perhatian yang lebih daripada gurunya. Dia tidak mempunyai ramai kawan lelaki dan lebih gemar bergaul dengan pelajar perempuan. Oleh sebab yang demikian, pelajar tersebut sengaja membuat sesuatu itu untuk menarik perhatian guru.

      Dalam kelas amali yang dijalankan, pada mulanya pelajar berkenaan masih boleh mengikuti arahan guru dengan betul dan masih bergaul dengan rakan-rakannya yang lain. Namun, apabila masuk ke penghujung langkah iaitu mengikis kasar menggunakan kikir parut, dia mula mengasingkan diri dari kawan yang lain dan melakukan aktiviti tersebut bersendiri. Walaupun murid tersebut membuat aktiviti yang diarahkan, murid tersebut lebih gemar membuat kikir parut seorang diri. Aktiviti yang dilakukan adalah kurang tepat dan dalam keadaan yang agak membahayakan. Apabila ditegur, dia akan membetulkan kedudukannya tetapi setelah beberapa minit kemudian, pelaja tersebut mula berada dalam dunianya semula.

       Oleh kerana pada pendapat saya dia mungkin seorang pelajar yang lembut dan memerlukan perhatian yang lebih dari guru, jadi saya bercadang untuk meletakkan dia bersama kawan-kawan lelaki kelasnya supaya dia tidak berada dalam dunianya sendiri dan dapat berubah menjadi seorang kanak-kanak lelaki yang biasa. Setelah berbincang dengan pensyarah, mungkin jalan ini boleh mengubah pelajar berkenaan supaya dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap p&p guru. Saya berharap agar pelajar yang berkenaan dapat berubah pada kelas yang akan datang apabila dimasukkan dengan kumpulan lelaki yang lain di dalam kelasnya.

Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan            : .............................................
Nama            : .............................................
Tarikh            : .............................................
Disahkan oleh Pensyarah Pembimbing

Tandatangan            : .............................................
Nama            .............................................
Tarikh            .............................................


No comments:

Post a Comment