Friday 8 February 2013

P2-Jurnal Minggu2

Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal
:
:
:
:
2/12 (P2)
Minggu kedua
4 Januari – 8 Januari 2013  
Kesukaran Mengingati Nama Murid – Murid.

Analisis :

Saya mengalami sedikit kesukaran dalam mengingati nama murid – murid. Ini disebabkan oleh saya hanya memasuki kelas mereka seminggu sekali sahaja terutamanya murid – murid tahun 4, 5 dan tahun 6. 

Kesukaran saya mengingat nama murid – murid sedikit sebanyak menggangu proses pengajaran dan pembelajaran. Semasa proses ini berlaku terdapat pelbagai karenah dan juga perangai yang harus ditempuhi. Kepentingan mengingat nama adalah penting kerana dengan memanggil nama guru dapat memberi peneguhan yang positif dan juga negatif berdasarkan kepada tingkah laku mereka. kesukaran yang paling ketara adalah semasa melakukan aktiviti pendidikan jasmani di padang. Keadaan murid amat – amat sukar dikawal. Oleh itu,  mengetahui dan mengingati nama adalah sesuatu yang amat penting bagi seorang guru.

Selain itu, perkara ini juga memberi saya sedikit kesukaran apabila mengajukan soalan kerana saya tidak mengingati nama – nama mereka. Murid – murid tidak disediakan dengan tanda nama. Perkara seperti ini menambahkan lagi kesukaran saya untuk mengingati nama mereka. Tambahan lagi, bilangan murid di dalam sesebuah kelas agak ramai menyebabkan saya keliru dengan nama – nama mereka.


Cadangan :
1)    Menggunakan alternatif lain.

Setelah berbincang dengan rakan – rakan mereka ada mencadangkan saya supaya meletakkan kad nama dibahagian hadapan meja supaya mudah untuk saya membaca nama mereka. Dengan cara ini dapat membantu saya memanggil mereka dan memberi peneguhan yang positif dan negatif.

Selain itu, saya juga ada bertanyakan kepada mereka nama panggilan yang selalu digunakan oleh rakan – rakan mereka. Setelah saya mengetahui nama panggilan mereka saya dapat memanggil mereka dengan lebih mesra dan juga santai. Saya juga cuba menegur mereka sekiranya terserempak dengan mereka juga merupakan salah satu jalan penyelesaian yang boleh menyelesaikan permasalahan saya ini.

Tindakan susulan:

-       Meletakkan kad nama di atas meja
-       Menggunakan nama panggilan yang sering digunakan oleh  rakan – rakannya.
-        Menyapa mereka sekiranya bertemu dan berselisih. 


Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan            : .............................................
Nama            : .............................................
Tarikh            : .............................................
Disahkan oleh Pensyarah Pembimbing

Tandatangan            : .............................................
Nama            : .............................................
Tarikh            : .............................................





No comments:

Post a Comment