Friday 15 February 2013

Contoh Penulisan Jurnal 2




PENULISAN JURNAL REFLEKTIF
MINGGU KEDUA
(28 JANUARI 2013  – 1 FEBUARI 2013)

ISU : KAWALAN KELAS
1.  Masalah :
Pada minggu ini,masalah yang saya hadapi adalah menguruskan kelas dalam masa-masa genting iaitu sebelum waktu tamat persekolahan dan waktu rehat. Masalah timbul apabila murid merasa aktiviti yang dijalankan tidak menarik dan mula membuat bising dan tidak mempedulikan arahan yang telah diberikan. Seorang murid yang memulakan masalah dan dipengaruhi oleh rakan sekelas yang lain.

2. Perkembangan isu yang difokuskan :
Saya dapati peranan dalam melihat tahap pencapaian akademik juga sahsiah mereka terhadap guru adalah rendah.Terdapat sesetengah murid yang tidak memberi perhatian terhadap pengajaran dan pembelajaran menjadikan mereka tidak dapat menjawab soalan yang telah diberikan. Apabila menyoal soalan kepada murid tersebut,beliau hanya memandang ke hadapan serta kadang-kala menundukkan kepala seolah-olah mengalami kesukaran yang teramat sangat dalam mencari jawapan.

3. Analisis :
Masalah yang timbul berkenaan kawalan kelas apabila murid masuk ke bengkel dan pengajaran dan pembelajaran pada hari itu adalah memulakan projek Kemahiran Hidup.

Setelah diberikan alatan dan bahan,murid mula bermain bermain dengan alatan. Apabila ditegur murid memberi respons dengan meletakkan semula alatan ke tempat asal,namun setelah beberapa minit kemudian murid bermain semula dengan alatan tersebut.

Keadaan menjadi kelam kabut seketika apabila murid-murid kelas 4 Berlian mula menyiapkan projek.Masing-masing bercakap dan mengeluarkan idea masing-masing menjadikan keadaan bising dan merimaskan.
Namun setelah di tegur keadaan mula kendur dan kembali senyap.Murid mula menumpukan tumpuan terhadap projek yang akan dihasilkan.

4. Kajian lampau yang berkaitan isu :
Untuk mengatasi masalah yang saya hadapi, saya telah merujuk kepada Model Disiplin Asertif Canter.  Model Disiplin Marlene and Lee Canter adalah berasaskan ribuan jam penyelidikan dengan memerhati guru dalam bilik darjah.  Model ini adalah suatu pendekatan yang positif yang membenarkan guru mengajar dan pelajar belajar.  Ia berasaskan prinsip-prinsip bahawa guru dan pelajar mempunyai hak untuk mengajar dan belajar.  Antara berikut ialah ciri-ciri model ini:
       i.        Pelan yang berkesan hendaklah disediakan terlebih dahulu kemudian dimaklumkan kepada murid-murid pada hari pertama guru masuk kelas.
     ii.        Tingkah laku yang wajar hendaklah diberikan pengukuhan.
    iii.        Guru hendakalah bersifat asertif jika ingin mengawal bilik darjah.
    iv.        Guru perlu merangka satu sistem ganjaran dan dendaan yang boleh dijadikan rujukan murid-murid mengenai tingkah laku yang baik dan buruk.  Penalti diberikan kepada mereka yang terus melakukan salah laku.
Bagi cadangan Dorit Sasson, penyusunan tempat duduk dalam kelas adalah salah satu cara bagi mengawal  dan mengurus kelas.
“Social dynamics is a big factor for rowdy behavior.  Look at your seating chart. Disruptive students who have been sitting next to each other may now need to be separated.  The minute you neutralize the social dynamics, it can be easier to teach.”

5. Cadangan :
Setelah merujuk kepada Model Disiplin Asertif Canter, saya telah merangka beberapa cadangan atau langkah-langkah untuk mengatasi masalah pengurusan bilik darjah.  Pertama sekali, saya akan membentuk satu peraturan bilik darjah yang jelas dan spesifik serta berkuatkuasanya sepanjang waktu Sains.  Apabila terdapat murid-murid yang mewujudkan masalah disiplin, saya akan merujuk kepada system peraturan saya untuk memberi dendaan supaya bersifat adil dan saksama. 

Keduanya, saya harus sentiasa bersifat asertif sepanjang masa terutamanya apabila terdapat murid-murid yang melanggar peraturan bilik darjah.  Hal ini sangat penting kerana kunci kawalan disiplin pelajar adalah kekonsistenan penguatkuasaan peraturan dengan kesannya.  Menurut Canter (2002), seseorang guru tidak boleh berkompromi dengan penguasaan peraturan dalam apa jua.

“Once you make a rule, you must enforce it-always. There are no exceptions to this requirement. It is mandatory. You can’t enforce the rule with one student-and let it go with another. You can’t call students on the rule one day and overlook it the next. Rules must be enforced with the consistency of the second hand one a clock.”

Seterusnya, saya akan memberi pengukuhan positif kepada murid-murid yang sentiasa mematuhi peraturan bilik darjah.  Contoh pengukuhan positif ialah kata-kata pujian, token, dan sebagainya.  Saya juga merancang satu sistem peneguhan, iaitu sistem pemberian markah secara berkumpulan.  Markah akan diberi kepada setiap kumpulan sekiranya ahli-ahlinya mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.  Manakala markah kumpulan akan ditolak sekiranya terdapat salah satu ahli atau semua ahli melakukan kesalahan.  Markah untuk setiap kali waktu Sains akan dicatatkan.  Dan, kumpulan yang mempunyai markah tertinggi selepas 8 minggu akan diberikan hadiah.
Seterusnya, saya akan membahagikan tempat duduk mengikut kebolehan yang berbeza. Iaitu campuran murid yang pandai dan lemah.  Saya akan tukarkan tempat duduk kumpulan yang berbuat bising dan agihkan merakaduduk di hadapan.


6. Tempoh masa:
Saya akan cuba mengatasi masalah ini secepat mungkin.Pengurusan masa yang baik adalah yang utama untuk mencapai objektif yang telah dirancangkan.


7. Tindakan susulan:
Daripada pengalaman menggunaka Model Canter “assertive discipline”, guru yang asertif adalah lebih berkesan daripada seseorang guru yang tidak asertif atau garang.

Kegarangan dan ketidakkonsistenan arahan guru yang menyebabkan kekeliruan dan trauma psikologi. 
Seorang guru asertif dapat mewujudkan iklim bilik darjah yang positif, penyayang dan produktif. 

Iklim ini yang dapat menghasilkan pembelajaran yang maksimum.  Namun, saya tidak begitu asertif sepanjang waktu pengajaran saya.  Hal ini adalah kerana saya menghadapi kesuntukan masa untuk menghabiskan pengajarannya. 

Kadang-kadang saya juga akan memarah murid-murid saya disebabkan kebisingan mereka.  Jadi, saya berasa saya mesti mengubah sikap saya yang tidak sabar tersebut. 

8. Penilaian kejayaan/ Pelaksanaan terhadap langkah-langkah penambahbaikan :
Saya akan meminta pandangan dari pensyarah pembimbing saya untuk memberi penilaian dan komen tentang tahap penilaian kejayaan saya agar saya akan dapat memperbaiki segala kelemahan dari semasa ke semasa.
Pelaksanaan penambahbaikan :
·         Mengkaji kesilapan
·         Merancang aktiviti yang bersesuaian dengan masa
·         Berbincang dan meminta pandangan guru pembimbing dan pensyarah pembimbing.
·         Merangka pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.


9. Kesimpulan/Refleksi :
Saya melaksanakan apa sahaja peraturan dan tindakan yang ditetapkan selepas merujuk kepada Model Disiplin Asertif Canter. 
Dengan adanya usaha saya dan kerjasama yang diberikan oleh murid-murid, saya dapat mengurus bilik darjah dengan lebih baik jika dibandingkan dengan yang dulu.

Sebagai bukti, dulu saya sentiasa tidak dapat menghabiskan pengajaran dalam masa dan waktu yang ditetapkan.  Hal ini adalah kerana saya sentiasa perlu berhenti pengajaran saya hanya untuk menegur murid-murid atas sebab kebisingan.

Tetapi, selepas saya mengamalkan cadangan yang saya rujuk pada Model Disiplin Asertif Canter, saya dapat mengurus masa dan murid-murid saya dengan berkesan dan baik. 

Oleh itu, saya ada masa yang cukup dan suasana yang kondusif untuk mengajar dan belajar.

Oleh
Mohd Faiq/IPGK Perlis
1 Februari 2013


No comments:

Post a Comment