P5-JURNAL MINGGU KEDUA
Bilangan Jurnal
Minggu Praktikum
Tarikh Peristiwa /
Kejadian
Tajuk Jurnal
|
:
:
:
:
|
2
Minggu kedua
28 Januari hingga 1 Februari 2013
Masalah tidak suka membawa buku.
|
|
1.
Masalah / Peristiwa
Masalah
yang telah saya hadapi sepanjang minggu ini adalah masalah membawa buku
murid. Oleh kerana sekolah tersebut merupakan sekolah lelaki, mereka lebih
suka untuk tidak membawa buku mereka. Alasan yang akan diberikan adalah
mereka terlupa untuk bawa dan tertinggal dirumah. Selain itu, alasan yang
sering digunakan adalah buku mereka telah hilang. Hal ini akan mengganggu
kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran yang bakal berlansung.
2.
Analisis
Masalah
ini timbul kerana murid-murid tidak dapat menyiapkan tugasan atau kerja
sekolah yang telah diberikan oleh guru mereka. Bagi mengelakkan diri mereka
dari dimarahi, mereka hanya akan menggunakan alasan tidak bawa buku atau buku
mereka hilang.
3.
Cadangan Tindakan Susulan
a.)
Setiap kali selesai sesi pengajaran dan
pembelajaran, saya akan mengutip kesemua buku mereka untuk disemak.
b.)
Saya akan memberikan pujian dan ganjaran
kepada murid-murid yang sentiasa membawa buku mereka.
4.
Tempoh Masa Tindakan Susulan
Saya akan cuba mengatasi masalah ini
dalam tempoh seminggu kerana masalah tidak suka membawa buku merupakan
masalah yang agak besar kerana segala tugasan dan kerja rumah yang diberi
tidak akan dapat dibuat jika murid-murid tidak membawa buku mereka. Masalah
ini juga dapat mengganggu kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran.
Sekiranya masalah ini tidak dapat diatasi
secepat mungkin, sudah tentu objektif yang telah dirancangkan tidak dapat
dicapai sepenuhnya oleh guru.
|
|||
Disemak
oleh Guru Pembimbing
Tandatangan : .............................................
Nama :
.............................................
Tarikh :
.............................................
|
Disahkan
oleh Pensyarah Pembimbing
Tandatangan : .............................................
Nama :
.............................................
Tarikh :
.............................................
|
No comments:
Post a Comment