Bilangan Jurnal
Minggu Praktikum
Tarikh Peristiwa /
Kejadian
Tajuk Jurnal
|
:
:
:
:
|
3/12 (P2)
Minggu ketiga
4 Februari – 8 Februari 2013
Penyelesaian
masalah
|
|
Analisis :
Setiap
orang mempunyai tahap ingatan dan IQ yang berbeza – beza. Perkara yang sama
juga berlaku kepada saya iaitu kesukaran untuk mengingati nama murid – murid.
Adakalanya murid tidak dapat memberikan tindak balas kerana keliru pertanyaan
saya itu diajukan kepadanya mahupun rakannya yang lain.
Menurut Galotti (2004) mendefinisikan
memori sebagai satu proses kognitif yang terdiri daripada serangkaian proses
iaitu penyimpanan ( storage ),
pengambilan ( retaining ), dan
pengumpulan ( information gathering
).
Menurut Atkinson & Shriffin (1968, dalam Passer & Smith
2007; Lahey, 2007;
Reed, 2007) ingatan manusia boleh dibahagikan kepada tiga
komponen utama iaitu ingatan sensori (sensory
memory), ingatan jangka pendek (short
term memory) dan ingatan jangka panjang (long term memory).
Ingatan sensori
ialah proses penyimpanan ingatan melalui jalur saraf – saraf sensori yang
berlangsung dalam waktu yang pendek. Informasi yang diperoleh melalui panca
indera iaitu penglihatan, sentuhan, hidu dan pendengaran hanya mampu bertahan
selama satu hingga dua saat (Brown, 1987). Menurut Rathus (2007), yang menyatakan bahwa
informasi yang pertama kali kita terima dan diperoleh melalui panca indera
hanya mampu bertahan selama satu minit.
Oleh itu, perkara ini adalah sama dengan kes yang saya alami ini
iaitu kesukaran untuk mengingati nama murid – murid. Ini kerana saya hanya
akan menyebut nama mereka semasa saya berada didalam kelas mereka sama ada
semasa proses pengajaran dan pembelajaran ataupun sebagai guru ganti.
Bilangan murid yang mempunyai nama yang hampir sama juga menykarkan saya kerana
saya sering terkeliru.
Pengulangan
dalam menyebut nama langkah pertama untuk meningkatkan kemampuan mengingat
nama seseorang yang baru kita temui adalah mengulang – ulang nama orang
tersebut. sebagai contoh, sekiranya saya ingin mengajukan soalan, saya akan
menyebut nama yang terdapat pada baju mereka. int dapat mengelakkan daripada
saya terlupa nama mereka.
Gunakan
visual memori. Visual memori ialah mengingati muka seseorang itu. Semestinya masih
mengingat rupa seseorang yang kita hanya berjumpa sekali dan sudah lama kita
tidak bertemu, tetapi namanya selalu terlupa. Hal ini terjadi kerana pertama
kali bertemu, kita melihat wajahnya dengan mata kita tapi kita tidak melihat
namanya. Oleh itu, mengingati rupa seseorang itu dapat mengimbas kembali namanya.
Tindakan susulan:
- Meletakkan kad nama di atas meja
- Menggunakan nama panggilan yang sering digunakan
oleh rakan – rakannya.
- Menyapa
mereka sekiranya bertemu dan berselisih.
- Sering mengulang – ulang menyebut nama mereka.
Kejayaan:
- Saya sudah berjaya
mengingati nama satu per empat daripada murid – murid disetiap kelas.
|
|||
Disemak oleh Guru Pembimbing
Tandatangan :
.............................................
Nama :
.............................................
Tarikh :
.............................................
|
Disahkan oleh Pensyarah Pembimbing
Tandatangan :
.............................................
Nama :
.............................................
Tarikh
: .............................................
|
||
Wednesday, 13 February 2013
P2-Jurnal Minggu 3
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment