Minggu
Praktikum
Tarikh
Peristiwa
Tajuk
Jurnal
|
:
:
:
|
2/12
25 Januari –
1 Februari 2013
Tahap penguasaan kemahiran menulis dan membaca
yanglemah.
|
|
Masalah
Sepanjang mengajar matapelajaran
BahasaMelayu selama dua minggu di kelas 5 Yakin, terdapat seorang
murid yang mempunyai masalah menulis yang ketara. Murid ini tidak dapat
mengeja perkataan dengan betul. Selain itu, murid ini juga sering menulis
huruf besar di tengah – tengah perkataan. Kadangkala murid ini menulis huruf
kecil dipermulaan ayat tetapi huruf besar di tengah – tengahayat. Bacaan teks
juga berada di tahap sederhana berbanding rakan sekelas yang lain.
Sebagai seorang guru, saya melihat
masalah ini adalah isu yang perlu ditangani segera. Murid yang berdepan
dengan masalah ini seharusnya ditempatkan di kelas khas bagi proses pemulihan
dan pengayaan. Murid harus diajar mengikut kebolehan supaya dapat menguasai
kemahiran asas dalam belajar dalam tempoh masa yang ditetapkan. Melalui
program ini, diharapkan murid tersebut mendapat peluang meneruskan pelajaran
seperti murid-murid lain. Guru kaunseling, guru pemulihan dan semua guru
harus mengembling tenaga untuk memastikan murid ini mendapat sesuatu yang
berguna sepanjang persekolahan mereka.
Analisis :
Dalam era
kemodenan dan negara yang pesat membangun ini, seharusnya setiap individu
bersaing untuk mencapai kejayaan dalam kehidupan, khususnya murid-murid
sekolah. Sewajarnya tiada lagi budaya lepak, malas belajar dan
masalah-masalah disiplin lain yang berlaku di sekolah.
Namun
begitu, adalah sedikit mendukacitakan apabila hal ini dipandang enteng oleh
segelintir murid sekolah ini. Sikap sambil
lewa terhadap pelajaran menjadi perkara biasa bagi mereka. Walaupun kehadiran
ke sekolah hampir seratus peratus, namun prestasi akademik dan sahsiah mereka
masih berada di tahap lemah dan membimbangkan. Apa yang lebih menyedihkan,
ada di kalangan murid-murid ini yang masih tidak tahu mengeja sedangkan pada
usia 10 tahun mereka sewajarnya telah menguasai sepenuhnya kemahiran-kemahiran
asas ini.
Saya
berpendapat berkemungkinan natijah kepada masalah ini, murid-murid tersebut
menjadi tidak berminat untuk belajar dan sering merasa bosan setiap kali
proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Masalah ini adalah masalah yang
serius dan harus diberi perhatian dan memerlukan tindakan segera. Ini kerana
kemahiran membaca, menulis dan mengira adalah kamahiran asas yang mesti
dikuasai oleh semua murid. Sekiranya masalah ini tidak diberi perhatian
lanjut, visi dan misi sekolah adalah suatu yang sia-sia. Lebih malang lagi
seandainya akibat dari masalah ini murid-murid tidak mendapat peluang untuk
memajukan diri pada masa akan datang.
Tidak
boleh menguasai kemahiran asas dalam pembelajaran; membaca, menulis dan
mengira adalah masalah yang sering berlaku di mana-mana sekolah baik di
sekolah pinggir bandar apatah lagi di sekolah pedalaman. Maka, kelas
pemulihan diwujudkan bagi membantu murid-murid yang berdepan dengan masalah
ini.
Menurut
Mook Soon Sang (2003) dalam penulisannya menyatakan:
Pendidikan pemulihan merupakan satu rancangan khas
untuk membantu murid-murid menguasai kemahiran-kemahiran asas itu...”
Beliau turut menjelaskan bahawa:
Mengikut kajian pakar-pakar pendidik, kanak-kanak pada
keseluruhannya mempunyai daya intelek dan kecerdasan yang rendah serta kurang
berkebolehan menerima pendidikan biasa dengan sepenuhnya. Mereka kurang mampu
membuat kesimpulan dan kurang memahami tentang pelajaran yang abstrak. Oleh
itu, ramai murid yang menghadapi masalah dalam aktiviti pembelajaran mereka.
Bagi membantu murid-murid mengatasi masalah ini, program pemulihan merupakan
satu-satunya aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan.”
Selain
dari itu, murid-murid ini sememangnya memerlukan perhatian dan bimbingan
berterusan dari pihak guru. Sekiranya
dibiarkan, mereka akan mencetus satu demi satu masalah bagi mendapatkan
perhatian.
Murid-murid
dalam golongan ini biasanya tidak bermotivasi untuk belajar, tidak tahu cara
belajar dan cara menyelesaikan. Mereka mudah terganggu dan mudah berputus
asa. Murid-murid ini memerlukan banyak perhatian dan bimbingan guru samada
secara kumpulan kecil atau individu”. (Mook Soon Sang, 2003)
|
|||
Cadangan:
Setelah menganalis masalah di
atas, saya berpendapat bahawa murid ini harus diberi perhatian segera.
Beberapa cadangan perlu diusulkan. Antaranya adalah tindakan guru bimbingan
dan kaunseling serta kolaborasi bersama guru pemulihan dalam menganjurkan aktiviti-aktivi
yang bersesuaian dengan keperluan murid tersebut.
Sebagai guru bimbingan, saya
rasa ada baiknya murid yang manghadapi masalah ini dirujuk dan dihantar ke
sesi kaunseling. Di sini, mereka dapat meluahkan apa yang terbuku di hati,
juga dapat menyatakan keinginan dan kehendak sebenar mereka. Kebiasaannya,
ketika sesi kaunseling murid-murid akan menunjukkan personaliti mereka yang
sebenar. Semasa sesi kaunseling, guru bimbingan dapat meneroka masalah
sebenar murid tersebut dan dapat membuat analisa masalah tersebut.
Guru juga boleh melaksanakan
program-program yang boleh menyuntik semangat dan motivasi seperti Program
Bina Insan, Program Jati Diri, Program Kerjaya dan sebagainya. Program-
program ini dapat menyedarkan murid tentang kepentingan ilmu serta cara
menjadi murid yang cemerlang. Selain itu, melalui cara ini, insyaAllah murid
akan sedar akan kelemahan mereka dan cuba mencari jalan penyelesaian terhadap
masalah yang dihadapi khususnya masalah yang melibatkan kemahiran asas
belajar; membaca, menulis dan mengira.
Kemudian, masalah murid boleh
dirujuk kepada guru pemulihan dan masalah ini dapat diatasi dengan berkesan.
Bersama guru pemulihan, murid yang berdepan dengan masalah tidak dapat
menguasai tiga kemahiran asas ini akan menjalani proses pengayaan dan
pemulihan khas. Aktiviti-aktiviti yang bakal dilaksanakan adalah mengikut
kebolehan dan prestasi murid. Justeru, besar kemungkinan minat belajar akan
wujud dari semasa ke semasa. Ini kerana murid akan merasa dihargai dan diberi
perhatian oleh guru.
Di samping itu, guru pemulihan
harus memainkan peranan dan melaksanakan tanggungjawb mereka semaksimum
mungkin. Melalui kelas-kelas pemulihan yang dijalankan, guru pemulihan dapat
mengenal pasti masalah masalah 3M (membaca,menulis dan mengira) melalui
pemerhatian, pentafsiran rekod prestasi, profil, ujian kertas dan pensel,
latihan harian serta soal jawab/kuiz. Guru pemulihan juga dapat menyenaraikan
masalah pembelajaran yang dikenal pasti serta dapat mengesan punca masalah
dengan menggunakan ujian diagnostik.
Sementara itu, guru-guru lain
juga perlu bersama-sama mengembleng tenaga dan menyuarakan pendapat dalam
menangani masalah ini. Sekiranya semua pihak bersatu, insyaAllah masalah
murid yang keciciran akan segera dapat diatasi.
|
|||
Disemak oleh
Guru
Pembimbing
Tandatangan :
.............................................
Nama
: .............................................
Tarikh
: .............................................
|
Disahkan oleh Pensyarah Pembimbing
Tandatangan : .......................................
Nama
: .......................................
Tarikh
: .......................................
|
Wednesday, 6 February 2013
P1-Jurnal Minggu 2
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment