Rancangan Pengajaran Harian
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : 5 Yakin
Bil.
Murid :
Hari : Rabu
Tarikh : 20 Februari 2013
Masa : 9.15 – 10.10 pagi
Tema : Institusi Pelajaran
Tajuk : Usaha Tidak Henti Kejayaan Menanti
Fokus Utama : 8.2 : Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat
majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang
sesuatu tajuk.
Aras
1 (i) : Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
berdasarkan tajuk.
Fokus
Sampingan : 5.2
: Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta
memahami perkara yang dibaca.
Aras
2 (i) : Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi
berdasarkan
tanda baca.
9.3 : Menyusun maklumat secara kohesi daripada
nota atau catatan hasil daripada bahan yang
didengar atau dibaca.
Aras
2 (i) : Menyusun atur maklumat mengikut keutamaan.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid – murid pernah mendengar intonasi sewaktu bercerita.
: Murid – murid telah mengetahui ayat
tunggal dan ayat majmuk.
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran,
murid – murid dapat :
1)
membaca
cerita dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2)
menyusun enam
maklumat mengikut urutan berdasarkan cerita yang dibaca dengan tepat.
3)
Membina dan
menulis sembilan ayat tunggal atau ayat majmuk berdasarkan kata ganda dengan
betul.
Sistem
Bahasa : Tatabahasa : Kata ganda
Pengisian
Kurikulum : Ilmu -
Matematik
-
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Nilai Murni - Yakin, sentiasa berusaha, kerjasama, teliti, terus berusaha.
Bahan
Bantu Mengajar :
(a)
audio
lagu Gemuruh.
(b)
lirik
lagu Gemuruh.
(c)
edaran
teks.
(d)
lembaran
kerja.
|
LANGKAH/MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Nyanyian lagu Gemuruh.
Soalan guru :
Apakah mesej yang ingin disampaikan melalui lagu tersebut?
Jawapan :
Kita hendaklah sentiasa berusaha dan tidak berputus asa untuk
mencapai kejayaan.
|
Tajuk pelajaran : Usaha Tidak Henti Kejayaan Menanti.
|
Kecerdasan Pelbagai
- Verbal linguistik
- Muzik
Strategi
- Berpusatkan murid
- Mediatif
- Soal jawab
Nilai Murni
- Yakin
- Sentiasa berusaha
BBM
- Audio lagu Gemuruh
- Lirik lagu Gemuruh
|
|
Langkah 1
(10 minit )
|
Membaca
cerita berdasarkan teks.
(TEKS CERITA : RUJUK
LAMPIRAN)
|
|
KBT
- Pembelajaran konstektual
- Pembelajaran koperatif
Kecerdasan Pelbagai
-
Verbal linguistik.
Strategi
-
Berpusatkan bahan
Nilai murni
-
Kerjasama
-
Yakin
BBM
- Teks cerita
|
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Aktiviti
menyusun maklumat mengikut keutamaan berdasarkan cerita
Arahan
guru :
Guru
memaparkan kad susunan dan meminta murid menyusunnya mengikut keutamaan.
Setiap
murid menyemak jawapan masing – masing.
|
|
KBT
- Pembelajaran konstruktivisme
- Kemahiran berfikir
Strategi
- Berpusatkan murid
- Induktif
Nilai
- Teliti
- Yakin
BBM
- Teks cerita
- Lembaran kerja
- Kad susunan
|
|
Langkah 3
(25 minit)
|
Membina dan menulis ayat tunggal
dan ayat topik.
Penyerapan sistem bahasa.
Tatabahasa : Kata ganda
Aktiviti mencari kata ganda dalam teks cerita.
|
|
KBT
- Kemahiran berfikir
Strategi
- Penerangan
- Koperatif
- Pengajaran berpusatkan murid
Nilai Murni:
- Kerjasama
- Teliti
- Yakin
- Terus berusaha
BBM
- Teks cerita
|
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan isi pelajaran
Soalan guru:
1.
Nyatakan
pribahasa yang boleh dikaitkan dengan cerita ini?
Jawapan :
1.
Jika
tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya.
2.
Ibarat
mencurahkan air ke atas daun keladi.
3.
Sesal
dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.
|
|
Strategi
- Soal jawab
- Sumbang saran
|
No comments:
Post a Comment