Monday, 24 February 2014

P6-M3 2014-Jurnal Minggu 3




P6-M3-Jurnal minggu ketiga praktikum
Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
:
:
:
:
Ke-3
Ketiga
9 – 15 Feb 2014
Masalah Tidak MenguasaiPembundaran di Kalangan Murid

ISU: MURID TIDAK MENGUASAI KONSEP PEMBUNDARAN
   1.0 Latar Belakang Masalah
Saya telah mendapati masalah murid tidak menguasai pembundaran apabila saya mengajar tajuk tersebut. Terdapat beberapa kesilapan yang saya dapati semasa menyemak lembaran kerja mereka.Misalnya, murid membundarkan suatu nombor di nilai tempat yang salah. Sebagai contoh:-


Text Box: Bundarkan 2919 kepadaratusterdekat.
2 9 1 9 à 3 1 0 0
 




Selain itu,  terdapat murid yang lupa menulis semula nombor dengan betul selepas pembundaran. Sebagai contoh:-


Text Box: Bundarkan 4196kepadaratusterdekat.
4196à4 1 0 0
 





2.0 Cadangan Mengatasi Masalah
Text Box: Jiran kaya = 5,6,7,8,9
Jiran kaya beri 1 (+1) kepadajiran di sebelahkiri.
Saya telah berbincang dengan guru matematik Tahun 3 iaitu Cikgu Yasmin binti Mohd Salleh tentang cadangan penambahbaikan isu ini. Cikgu Yasmin telah bercadang untuk menggunakan cerita “jiran kaya” dan “jiran miskin” untuk tajuk pembundaran ini. Sebagai contoh:-




Text Box: Jiranmiskin = 0,1,2,3,4
Jiranmiskinberi0 (+0) kepadajiran di sebelahkiri.
 




Selain itu, saya telah melayari laman web untuk mencari jalan alternatif untuk memudahkan murid mengingat bundar. Disiniada tips bagaimanamudahuntukmengingatkaedahbundar.

Langkah 1:

Bahagikannomborkepada 2 kumpulaniaitu

Kumpulan A terdiridarinombor            1       2       3       dan   4

Kumpulan B terdiridarinombor            5       6       7       8       dan   9


Langkah2 :Contoh 1 Bundarkan 643 kepadapuluh yang terdekat

ratus
puluh
sa
6
4
3

Gariskannombor yang hendakdibundar.*yang berwarnakuning.


Langkah3 :
ratus
puluh
sa
6
4
3




Bulatkannombordisebelahnya (yang berwarna pink).Tentukansamaadanombortersebut di kumpulan yang manasatu. Kumpulan A atau B.

Langkah 4:

#Sekiranyanombortersebut di kumpulan A, makacaranyaialah

ratus
puluh
sa
6
4
3
6
4
0

·Kekalkannombor di sebelahkiri, letak 0 di sebelahkanan.



Contoh2 :Bundarkan 387 kepadapuluh yang terdekat

#Sekiranyanombortersebut di kumpulan B, makacaranyaialah

ratus
puluh
sa
3
8
7
3
8+1
0
3
9
0

·Kekalkannombordisebelahkiri.

·+1 padatempat yang mahudibundar*yang berwarnakuning.

·Letak 0 di sebelahkananselepasnombor yang dibundar.


3.0 Tempoh Masa
Daripada 9/2/2014 sehingga 15/2/2014 (1 minggu) di SKTengku Mahmood Iskandar 2



SK Tengku Mahmood Iskandar 2,
Jalan Abas, 82000 Pontian,
Johor.
24/02/2014

No comments:

Post a Comment