P6-M2-Jurnal minggu kedua praktikum
Bilangan Jurnal
Minggu Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian
|
:
:
:
:
|
Ke-2
Kedua
5 - 6 Februari 2014
|
Pada hari Rabu
dalam minggu kedua, saya telah melaksanakan pengajaran yang pertama bagi kelas
3 Arif. Inilah kali pertama saya mengambil kelas Kurikulum Standard Sekolah
Rendah (KSSR). Walaupun pada praktikum-praktikum sebelum ini saya sebenarnya
tidak terlibat secara langsung dalam pengurusan atau pelaksanaan KSSR yang
dimaksudkan, namun sejujurnya saya amat berminat untuk mengetahui dan memahami
lebih banyak berkenaan KSSR. Sekurang-kurangnya ia adalah pengetahuan asas
tentang kurikulum standard berkenaan adalah input berguna yang bukan sahaja
perlu diketahui oleh guru atau pihak pengurusan pendidikan, tetapi termasuklah
juga ibu bapa.
Setelah saya
melayari internet tentang konsep KSSR, saya mendapati bahawa KSSR diperkenalkan
untuk mewujudkan generasi pelajar yang boleh mencari ilmu sendiri, sejajar
dengan perkembangan teknologi dalam hidupan seharian tanpa melupai asal usul
serta pegangan agama (rohani) dan mengabaikan kesihatan (jasmani). KSSR juga
menambahkan beberapa elemen dalam kurikulum yang mempunyai teras keusahawanan
dan teknologi maklumat (ICT), sejajar dengan keperluan negara untuk
menghasilkan generasi usahawan yang bukan sekadar pengguna, tetapi adalah bakal
pencipta teknologi yang boleh membangkitkan negara Malaysia ke aras negara
maju.
Tidak begitu
sahaja, saya sedar bahawa unsur HOTs adalah sangat penting untuk
menambahbaikkan pengajaran di samping dapat melahirkan generasi yang kreatif
dan berfikiran terbuka. HOTs adalah singkatan kepada Higher Order Thinking
Skills. Guru perlu memperbanyakkan soalan berbentuk HOTs dikalangan pelajar
ketika sesi P&P. Soalan yang dikategorikan Hots adalah jenis-jenis soalan
yang memerlukan pelajar mengeluarkan idea kreatif dan inovatif mereka dalam
menjawab soalan. Dalam bahasa ringkas, pelajar mesti BERFIKIR, untuk menjawab
soalan-soalan HOTs.
Jadi, selepas
ini, guru-guru perlulah menjadi SHOTs pula. (Super Higher Order Thinking
Skills). Sekiranya nak anak murid beri jawapan HOTs, tentulah guru perlu
terlebih dahulu ada kemahiran membina soalan-soalan sedemikian. Namun
kekangannya adalah, saya sendiri kurang kreatif. Maka soalan saya tetap
mempunyai satu jawapan akhir yang pasti. Hal ini demikian kerana itulah
matematik bagi saya. Tepat dan Pasti. Pada pelajaran akan datang, saya akan melakukan
anjakan paradigma dalam pelbagai aspek termasuklah rancangan aktiviti
pengajaran harian dan kaedah menyoal. Saya amat berharap agar proses pengajaran
dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar dan baik dengan pelaksanaan
tindakan di atas.
SK Tengku Mahmood Iskandar 2,
Jalan Abas, 82000 Pontian,
Johor.
24/02/2014
No comments:
Post a Comment