Bilangan Jurnal : 8
Minggu Praktikum: Minggu 9
Tarikh Peristiwa /
Kejadian 199-22 Mac 2013
Tajuk Jurnal : Minggu Peperiksaan di SK Bandar T6, Taman Sri Lambak, Kluang
Bermula pada hari Selasa, Sekolah Kebangsaan Bandar T6 telah mengadakan
satu ujian bertulis rasmi (Ujian 1/2013). Semua pelajar tahap dua iaitu pelajar tahun 4, 5, dan 6 telah terlibat
dengan ujian ini. Ujian ini merupakan ujian bertulis rasmi yang pertama
diadakan pada tahun ini untuk mengukur tahap seseorang murid itu telah
menguasai sesuatu mata pelajaran itu mengikut tajuk dan topik yang telah
dipelajari.
Minggu peperiksaan dimulakan
dengan subjek teras dahulu seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik
dan Sains. Subjek yang lain seperti Kemahiran Hidup pula dijalankan pada hari
khamis bagi tahun 4 dan 5 sahaja kerana tahun 6 tidak mengambil ujian bagi
subjek lain selain subjek teras.
Pengalaman yang dilalui semasa
menjaga peperiksaan merupakan pengalaman pertama saya sepanjang menjadi guru
praktikum di tiga buah sekolah. Saya juga telah terlibat sebagai pengawas dan
pemeriksa bagi kelas-kelas yang saya ajar. Sebelum peperiksaan bermula, saya
perlu mengambil dahulu kertas peperiksaan di bilik peperiksaan. Kemudian,
apabila kertas soalan sudah diedarkan, saya akan membacakan arahan serta
peraturan peperiksaan seperti dilarang meniru rakan sebelah ataupun merujuk
sebarang jenis buku semasa peperiksaan sedang dijalankan.
Saya juga ditugaskan untuk
menanda kertas jawapan Kemahiran hidup tahun 4 dan 5 serta kertas pemahaman
tahun 4 bagi kelas yang saya ambil alih. Saya mendapati bahawa bagi kertas
soalan tahun 4, soalan yang terkandung dalam kertas peperiksaan tersebut kurang
mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi kerana terdapat beberapa soalan yang
merangkumi tajuk yang masih belum lagi diajar oleh saya dan rakan-rakan
praktikum yang lain. Terdapat arahan soalan yang mengelirukan dan memerlukan
guru untuk menerangkan secara terperinci tentang soalan tersebut. Bagi kertas soalan
Kemahiran Hidup tahun 5 pula, saya dapati walaupun tajuk-tajuk tersebut pernah
dipelajari oleh pelajar, namun soalan bahagian b agak sukar kerana murid
kebanyakannya terkeliru tentang maklumat terkandung dalam buku idea dengan ciri
–ciri buku idea. Namun, bagi kelas 5 Yakin yang saya ambil alih saya dapati
semuanya lulus.
Sepanjang mengawas
pelajar-pelajar menjawab kertas soalan, saya dapati terdapat beberapa orang
pelajar tahun 6 yang cuba untuk meniru rakan dengan cara bertanya kepada rakan
sebelah untuk mendapatkan jawapan bagi mata pelajaran Sains. Saya telah berjaya
menangkap pelajar tersebut dan seterusnya memberikan amaran supaya dia tidak
mengulangi perbuatan tersebut lagi.
Selain itu, pengalaman yang
menarik sepanjang saya menjaga peperiksaan adalah apabila terdapat pelajar
tahun 4 yang menangis dan meminta saya melanjutkan masa kerana dia tidak dapat
menyiapkan soalan matematik. Pada mulanya saya agak keliru untuk membuat
keputusan kerana sejurus selepas peperiksaan matematik, mereka akan terus
memduduki peperiksaan Pendidikan Agama Islam. Langkah yang saya ambil ialah
bertanya kepada guru lain tentang masalah tersebut dan beliau mencadangkan
supaya mengabaikan permintaan pelajar tersebut kerana masa yang diperuntukkan
untuk menjawab soalan sememangnya telah tamat dan mereka perlu menjawab soalan
Pendidikan Agama Islam pula selepas itu. Namun, saya tetap memberikan
pelajar-pelajar kelas tahun 4 tersebut masa tambahan selama 5 minit kerana
mereka semua tidak dapat menyiapkan kertas soalan tersebut. Masa 5 minit
tersebut saya berikan supaya mereka dapat menyemak semula jawapan serta nama
dan kelas yang perlu ditulis pada bahagian depan muka soalan.
Secara kesimpulannya, saya merasakan bahawa
pengalaman ini sememangnya pengalaman baru yang menyeronokkan kerana saya telah
berpeluang menjaga kelas-kelas semasa peperiksaan dan juga berpengalaman
belajar menanda kertas soalan Kemahiran Hidup tahun 4 dan 5 serta Bahasa Melayu
Pemahaman tahun 4. Saya berharap semoga pengalan ini dapat saya gunakan untuk
masa yang akan datang apabila saya telah menjadi guru sebenar kelak.
No comments:
Post a Comment