Minggu Praktikum: 8
Tarikh Peristiwa / Kejadian : 11 Mac 2013
Tajuk Jurnal: Tiada alatan dan bahan yang mencukupi untuk membuat aktiviti Kemahiran Hidup
1. Masalah /
Peristiwa
Hari ini (11 Mac 2013) saya
mengajar tahun 4 Azam untuk membuat aktiviti set model bagi tajuk pemasangan
model berpandukan manual. Pada tajuk minggu lepas juga saya menghadapi masalah
yang sama iaitu masalah ketiadaan bahan untuk digunkan sebagai alat bantu
mengajar. Oleh sebab yang demikian, kekurangan alatan dan bahan telah
menyukarkan saya untuk membuat proses pembelajaran dan pengajaran pada hari ini.
Tajuk tersebut merupakan antara yang terkandung dalam rancangan pengajaran
Kemahiran Hidup tahun 4 dan perlu dijalankan oleh murid-murid tahun 4.
2. Analisis
Sebelum saya menulis
rancangan pengajaran harian untuk tarikh tersebut, saya hanya melihat kepada
buku teks dan berharap agar semua alatan dan bahan yang diperlukan ada dalam
stor kemahiran hidup sekolah ini. Tetapi malangnya, apa yang saya perlukan
untuk keperluan 32 orang murid tidak
mencukupi. Saya juga telah bertanya kepada guru lain bagaimana mereka menangani
masalah ini, ada antara guru yang hanya mengajar tajuk ini secara teori sahaja.
Tetapi bagi saya, tajuk ini akan lebih seronok dan menarik jika dilakukan
aktiviti membina sendiri set-set model itu sendiri. Selain ini, ia juga
memberikan pengalaman bariu kepada murid yang tidak pernah bermain permainan
sepertu itu sebelum ini.
3. Cadangan
Tindakan Susulan
Sebagai langkah penyelesaian, saya telah
berbincang dengan rakan praktikum yang lain. Kami telah membuat keputusan untuk
mengumpul duit dan membeli alatan dan bahan yang diperlukan bagi tajuk p&p
kali ini. Kami juga telah bersama-sama memilih permainan buka dan pasang yang
bersesuaian dengan tahap murid kelas-kelas yang kami ajar kerana aras kesukaran
pembuanaan set model tersebut adalah sederhana.untuk hanya memberikan setiap
kumpulan satu litar yang telah disalahkan sambungannya. Oleh yang berkenaan.
Oleh sebab kami tidak membeli permainan tersebut dalam kuantiti yang banyak, saya
merancang aktiviti membina set model ini dalam kumpulan supaya setiap murid
dalam kumpulan dapat menyumbangkan idea masing-masing dan menggunakan sepenuh
pengetahuan mereka terhadap apa yang telah dipelajari tentang langkah-langkah
pembinaan set model. Selain itu, aktiviti tersebut juga dapat menimbulkan nilai
kerjasama dalam kumpulan dan bersaing antara kumpulan-kumpulan yang lain.
4. Tempoh Masa
Tindakan Susulan
Saya
dan rakan-rakan yang lain terpaksa mengubah sedikit apa yang telah dirancang
kerana faktor bahan yang kurang dan palajar yang ramai. Walaupun terdapat bahan
yang mencukupi di sekolah, tapi pada pandangan kami ia tidak sesuai digunakan
untuk aras pelajar kelas yang kami ajar. Jadi, dalam setiap minggu pelajaran,
kami perlu berfikir pantas dan mmebuat persediaan yang lebih awal untuk memastikan aktiviti pembelajaran dan
pengajaran berjalan dengan lancar.
No comments:
Post a Comment