|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Isu Yang Difokuskan : Saya menjalankan tugas pengajaran dan pembelajaran di kelas Tahun 3A. Saya mendapati semasa saya memberi kerja tugasan seperti pentaksiran berasaskan sekolah(PBS), beberapa orang murid tidak menumpu perhatian. Terdapat seramai 5 orang murid telah dikenal pasti tidak dapat menyiapkan kerja tugasan yang dipesan dalam kelas. 2. Analisis Isu Yang Difokuskan (Punca dan Kesan Isu) : Punca murid tidak dapat menyiapkan kerja tugasan dalam kelas daripada analisis terhadap isu yang telah saya kenal pasti ialah kerja tugasan yang dibagi tidak sesuai untuk semua murid. Iaitu terlalu susah untuk murid yang lemah. Kesan terhadap isu yang berlaku ini iaitu murid yang lemah tidak dapat menguasai pengajaran yang disampaikan secara sempurna. Justeru, menjejaskan kekuasaan mereka untuk menyiapkan kerja tugasan. Selain itu, ia turut akan memberi kesan tentang minat murid untuk belajar. 3. Kajian Lampau (Literature Reiview) Terhadap Isu (Pengalaman atau Kajian Lepas) :Menurut Woolfolk(1997),teori kecerdasan awal adalah memfokus kepada keupayaan untuk belajar, keseluruhan pengetahuan yang telah individu perolehi dan kebolehsuaian seseorang kepada situasi atau persekitaran baru. 4. Cadangan dan Idea Penyelesaian Masalah :Berdasarkan kepada analisis yang telah saya lakukan terhadap isu yang telah saya kenal pasti, saya mencadangkan beberapa alternatif penyelesaian masalah tersebut, antaranya ialah : i) Menghasilkan beberapa tahap kerja tugasan berdasarkan murid. ii) Mewujudkan aktiviti kumpulan untuk tolong-menolong antara murid kepada satu sama lain. iii) Memberi perhatian kepada murid yang lemah semasa memberi kerja tugasan. 5. Tempoh Masa Penyelesaian : 1 minggu 6. Tindakan Susulan : Saya akan mengambil tindakan pembetulan iaitu menghasilkan beberapa tahap kerja tugasan berdasarkan tahap murid. 7. Tarikh Tindakan Susulan Dilaksanakan : -- 8. Keberkesanan Langkah Yang Dicadangkan : 9. Kesimpulan / Refleksi (Kesan Tindakan (Perlu) dan Halangan (Jika Ada) : 2. Cara Penyampaian Isi Pelajaran 2. CARA PENYAMPAIAN ISI PELAJARAN
3. MASALAH DALAM MENGAJAR
4. KELEMAHAN MURID DALAM MENGUASAI TAJWID AL-QURAN
5. PENGGUNAAN JADUAL NILAI TEMPAT DALAM PENGIRAAN PENAMBAHAN
6. KELEMAHAN MURID DALAM MENGUASAI TAJWID AL-QURAN
7. MISKONSEPSI MURID DALAM MEMBUAT PENOLAKAN
|
Tuesday 4 March 2014
Jurnal_pengetahuan Tentang mata Pelajaran
1. MURID TIDAK DAPAT MENYIAPKAN TUGASAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment